אבני דרך בהתפתחות הילד

אבני דרך מאפשרים להורים ומטפלים לפקח ולעקוב אחר שלבי הלמידה, ההתנהגות, וההתפתחות של תינוק. אמנם כל ילד מתפתח בצורה שונה ובקצב משלו, אבל הבדלים מסוימים עשויים להצביע על עיכוב קל ואחרים עשויים להיות מקור לדאגה. אבני הדרך המצוינות מספקות הנחיות חשובות למעקב אחר התפתחות בריאה של הילד מגיל  ארבעה חודשים ועד לשלוש שנים.
שימוש באבני דרך כסימנים מקדימים
לפני הביקור הבא של ילדכם אצל הרופא, קחו את הזמן כדי לראות אם הילד פגש את אבני הדרך המרכזיות ואם קיים חשש לאוטיזם. אבני דרך אלו אינן תחליף לביקורת ואבחון מסודר, אך מאפשרות לתת  נקודות לדיון בין ההורים והרופאים. אם לילד אין את הכישורים המפורטים, או במידה ויש אובדן מיומנויות כלשהו בכל גיל, הקפד לידע את הרופא.
בדוק האם ילדך השיג את אבני דרך אלו האופייניות לכל גיל :

עד 3-4 חודשים

  • מסתכל על פנים של אנשים ועוקב בעניין אחרי עצמים נעים.
  • מזהה חפצים ואנשים מוכרים, מחייך למשמע קולך.
  • מתחיל לפתח חיוך חברתי.
  • מפנה את הראש לכיוון הקול.
  עד 7חודשים

מגיב לרגשות של אנשים אחרים

  • נהנה לשחק פנים אל פנים, יכול למצוא אובייקט מוסתר באופן חלקי.
  • משוטט ובוחן את העולם עם הידיים והפה, נאבק להגיע לאובייקטים.
  • מגיב לשם שלו
  • משתמש בקול להביע שמחה או אי שביעות רצון, ממלמל-מקשקש שרשראות של צלילים.

עד 12 חודשים / 1 שנה

  • נהנה לחקות אנשים, מנסה לחקות צלילים
  • נהנה ממשחקים חברתיים פשוטים, כגון "אני אתפוס אותך!"
  • בוחן חפצים, ומוצא חפצים נסתרים.
  • מגיב לתשובת "לא," משתמש במחוות פשוטות, כגון הצבעה על חפץ.
  • מקשקש עם שינוי הטון, עשוי להשתמש במילים בודדות ("דאדא", "אמא" )
  • פונה לאדם המדבר אליו כאשר הוא נקרא בשמו.

עד 24  חודשים / 2 שנה

  • מחקה התנהגות של אחרים, ומתרגש מחברה של ילדים אחרים.
  • מבין מספר מילים.
  • מוצא חפצים מוסתרים עמוק ומצביע על תמונות וחפצים כשהם נקראים בשמם.
  • מתחיל למיין לפי צורות וצבעים, מתחיל לשחק בכאילו
  • מזהה שמות של אנשים וחפצים מוכרים, וממלא הוראות פשוטות.
  • מצליח לשלב שתי מילים במשפט כדי לתקשר עם אחרים, כגון "עוד עוגיות?"

עד 36  חודשים / 3 שנים

  • מביע חיבה באופן גלוי ויש לו טווח רחב של רגשות.
  • גורם לצעצועים מכנים לעבוד, ומשחק בנדמה לי / כאילו
  • ממיין חפצים לפי צורה וצבע, מתאים חפצים לתמונות.
  • עוקב אחר הוראה בת שניים או שלושה חלקים, משתמש בביטויים פשוטים כדי לתקשר עם אחרים, כגון "לצאת החוצה, נדנדה?"
  • משתמש בגוף ראשון (אני, אתה) ולפעמים גם ברבים(מכוניות, כלבים)

עד 48 חודשים / 4 שנים

  • משתף פעולה עם ילדים אחרים, וממציא יותר ויותר במשחקי פנטזיה
  • מכיר שמות של כמה צבעים, מבין מושגים של ספירה ושל זמן.
  • מדבר במשפטים של חמש עד שש מלים.
  • מספר סיפורים, ומדבר באופן ברור מספיק כדי שגם זר יבין.
  • עוקב אחר הוראה בת שלושה חלקים; מבין "דומה" ו – "שונה"

עד 60  חודשים / 5 שנים

  • רוצה להיות כמו החברים שלו, אוהב לשיר, לרקוד, ולפעול.
  • הוא מסוגל להבחין בין דמיון למציאות.
  • מראה עצמאות שהולכת וגוברת.
  • יכול לספור 10 חפצים או יותר, ומכיר את השמות של לפחות ארבעה צבעים.
  • מדבר משפטים של יותר מחמש מילים, מספר סיפורים ארוכים יותר.

באם ילדיכם אינו מפגין את הסימנים הללו או שעולה אצלכם החשש שהוא לוקה באוטיזם
אתם מוזמנים ליצור עימי קשר ולהתחיל בטיפול מוקדם ככל האפשר.

דוד גרושקו, מטפל בהומאופתיה קלאסית, מומחה לטיפול בבעיות התפתחות ואוטיזם

052-3780939

 

לייעוץ ראשוני