כיצד ניתן לזהות אוטיזם

 כיצד ניתן לזהות אוטיזם ?

הפרעות על הספקטרום האוטיסטי מאופיינות בקשיים באינטראקציה חברתית, קשיים בתקשורת ונטייה להתנהגויות חזרתיות וכפייתיות. עם זאת, התסמינים וחומרתם משתנים במידה רבה מאדם לאדם בכל שלושת התחומים. עבור אלה הממוקמים בקצה הגבוה של תפקוד על הספקטרום האוטיסטי, התסמינים הללו יכולים להוות אתגר קל בלבד. עבור אחרים, התסמינים עשויים להיות חמורים יותר, כמו למשל התנהגויות חוזרות וחוסר שפה מדוברת עלולים להפריע מאוד בחיי היום יום.

 גילוי אוטיזם אצל תינוקות

תינוקות מטבע התפתחותם הם חברותיים. הם מביטים בפני המסתכלים עליהם, מזיזים את הראש לשמע קולות, אוחזים אצבע ואפילו מתחילים לחייך בגיל של  2-3 חודשים. לעומת זאת, רוב הילדים שפיתחו אוטיזם מתקשים לעסוק במלאכת התן וקח אשר קיימת בכל מערכת יחסים אנושית יומיומית. בגיל  8 עד 10 חודשים, תינוקות המפתחים אוטיזם כבר מראים מספר תסמינים, כגון: לא מגיבים כשקוראים בשמם, הפחתה או חוסר עניין באנשים מבחוץ, ופטפוטים מאוחרים. בגיל הרך, ילדים אוטיסטים רבים מתקשים לשחק משחקים חברתיים, הם לא מחקים את פעולותיהם  של אחרים ומעדיפים לשחק לבד.

אוטיזם אצל ילדים צעירים

מחקרים מראים כי ילדים הסובלים מאוטיזם מחוברים להוריהם, אולם הדרך בה הם מבטאים את הקשר והחיבור יכולה להיות יוצאת דופן. להורים זה אולי נראה כאילו הילד שלהם מנותק. ילדים ומבוגרים אוטיסטים נתקלים לא אחת בקושי לפרש ולהבין מה אחרים חושבים ומרגישים.

קשיים בהבנה חברתית

קודים חברתיים עדינים כמו חיוך או עווית יכולים לקבל משמעות קטנה ושולית, משפט כמו "בוא הנה!" יובן באופן זהה בין אם הדובר מחייך ומרחיב את זרועותיו לחיבוק ובין אם הוא מקמט את מצחו וקופץ את אגרופיו על מותניו. ללא היכולת לפרש מחוות והבעות פנים, העולם החברתי יכול מאוד לבלבל. עבור אנשים עם הפרעות על הספקטרום האוטיסטי, "שפת הגוף" יכולה להישמע להם כמו זרים שמדברים יוונית עתיקה.

קשיים בהזדהות עם האחר

אנשים רבים עם אוטיזם מתקשים לראות דברים מנקודת המבט של אדם אחר. ילדים בגילאי חמש כבר מבינים שלאנשים אחרים יש מחשבות שונות, רגשות ומטרות אחרות ממה שיש להם. לאדם עם אוטיזם אין את ההבנה הזו, וזה יכול להפריע לו לחזות או להבין את מעשיו של אדם אחר.

קשיים בוויסות הרגשות

תופעה מאד נפוצה היא שלאנשים עם אוטיזם יש קושי בוויסות הרגשות. דבר זה יכול להופיע בצורה של התנהגות לכאורה "לא בשלה", כגון בכי או התפרצות, ולעיתים אף התנהגות הרסנית ותוקפנית פיזית. הנטייה "לאבד שליטה" עלולה להיות מודגשת במיוחד, במצבים לא מוכרים ובזמן תסכול. התסכול יכול גם לגרום להתנהגות של פגיעה עצמית כמו לדפוק את הראש, תלישת שיער או נשיכה עצמית.

קשיים בתקשורת

עד גיל 3, רוב הילדים עברו אבני דרך ברורות בדרך ללימוד השפה. אחד הסימנים הראשונים הוא הקשקוש. עד יום ההולדת הראשון, רוב הפעוטות מצליחים לומר מילה או שתיים, ולהסתובב ולהסתכל כאשר הם שומעים את שמם, ומצביעים על חפץ  כשהם רוצים אותו  או רוצים להראות למישהו. כאשר מציעים להם דבר חסר טעם ולא מעניין, הם יבהירו, על ידי קול או ביטוי, כי התשובה היא "לא".
לעומת זאת, ההתפתחות של ילדים עם אוטיזם נוטה להתעכב בכל מה שקשור לקשקוש, דיבור ולימוד מחוות. אחרים חווים עיכובים משמעותיים בלימוד שפה ולא מתחילים לדבר עד שלב מאוחר יותר בחיים. בטיפול, עם זאת, רוב האנשים עם אוטיזם לומדים להשתמש בשפה המדוברת ויכולים ללמוד לתקשר.

שימוש בשפה יוצאת דופן

כאשר השפה מתחילה להתפתח, אדם עם אוטיזם עשוי לדבר באופן יוצא דופן. חלקם מתקשים לשלב מילים למשפטים בעלי משמעות. הם יכולים לדבר רק מילים בודדות או לחזור על המשפט שוב ושוב. יש כאלו שעוברים לשלב שבו הם חוזרים על מה שהם שומעים מילה במילה (אקולאליה) חלק מהילדים שנפגעו רק קלות יציגו עיכובים קלים בלימוד השפה, או אפילו יפתחו שפה בגיל מוקדם ועם אוצר מילים גדול במיוחד, אבל עדיין יתקשו לקיים שיחה.

תקשורת שונה

ילדים ומבוגרים אוטיסטים נוטים לנהל מונולוגים על נושא אהוב, בלי לתת לאחרים אפשרות להגיב. במילים אחרות, המבנה של  "תן וקח" הקיים בכל שיחה קשה להם. חלק מהילדים האוטיסטים עם כישורי שפה מפותחים וגבוהים נוטים לדבר כמו פרופסורים קטנים, ולא מצליחים לפטפט בצורה הנפוצה בין בני גילם. קושי נוסף נפוץ הוא חוסר היכולת להבין את שפת הגוף, טון הדיבור ומשפטים שאינם אמורים להתפרש פשוטו כמשמעו. לדוגמה, גם מבוגר עם אוטיזם עלול לפרש ביטוי סרקסטי "אה, זה פשוט נהדר!", כמשמעו – שזה באמת נהדר.

שפת גוף שונה

אוטיסט לא יכול להציג ולהשתמש בשפת גוף פשוטה ורגילה. הבעות פנים, תנועות ומחוות אינם תואמים למה שהם אומרים. הטון של הקול שלהם, לא תמיד ישקף את הרגשות שלהם. חלקם משתמש בצורת דיבור מתנגנת, וחלקם מדבר בקול שטוח דמוי קול של רובוט. זה יכול להקשות על אחרים להבין מה הם רוצים וצריכים. זה בתורו, יכול להוביל לתסכול והתנהגות שאינה הולמת כגון צרחות .

התנהגויות חוזרות ונשנות

התנהגויות חוזרות חריגות ונטייה לעסוק במגוון מצומצם של פעילויות הם עוד סימפטום של אוטיזם. התנהגויות חוזרות נפוצות כוללות: נפנוף בידיים, נדנוד, קפיצות, סיבובים, סידור חפצים, צלילים חוזרים, מילים, או משפטים חוזרים. לפעמים התנהגות החוזרת על עצמה היא עצמית מגרה, כמו נענוע האצבעות מול העיניים.

האובססיה לסדר

את הנטייה לעסוק במגוון מוגבל של פעולות ניתן לזהות באופן שבו ילדים רבים עם אוטיזם משחקים עם צעצועים. יש ילדים שבמשך שעות יסדרו את הצעצועים באופן מסוים במקום להשתמש בהם למשחק עצמו. באופן דומה, חלק מהמבוגרים עסוקים בסידור הבית או אובייקטים ספציפיים, לפי סדר או מקום קבוע, וזה יכול לשבש להם את החיים אם מישהו או משהו משתבש בסדר. ברוח דברים אלה הרבה ילדים ומבוגרים אוטיסטים זקוקים לעקביות וסדר יום קיצוני בסביבה שלהם ובשגרת היומיום. שינויים קלים יכולים להיות מלחיצים מאוד ולהוביל להתפרצויות.

 

עניין במספרים ובסמלים

ילדים גדולים ובוגרים עם אוטיזם עלולים לפתח עניין עצום במספרים, סמלים, תאריכים או נושאים מדעיים, עם עומק של ידע כמו למשל לדעת ולחזור על מידע מפורט להפליא על תומס הקטר או באסטרונומיה.

הפרעות במערכת העיכול (GI)

הפרעות במערכת העיכול נפוצות בקרב אוטיסטים ונמצאת בשכיחות של עד 85 אחוזים אצל ילדים עם אוטיזם. ההפרעה נעה מנטייה לעצירות, שלשול כרוני ועד דלקות במעיים. הכאב הנגרם כתוצאה מבעיות במערכת העיכול יכול לגרום גם לשינויים התנהגותיים כגון צורך גדל בהרגעה עצמית (דרך נדנוד, דפיקת הראש, וכו ') או יכול לגרום להתפרצויות של תוקפנות ועד פציעה עצמית.

התקפים אפילפטיים

התקפים עצביים (כולל אפילפסיה), מתרחשים אצל 39 אחוזים מן האוטיסטים והם יותר שכיחים בקרב אוטיסטים עם פיגור שכלי, כאשר הם עלולים לחוות יותר מסוג אחד של התקפים.
התקפים הקשורים לאוטיזם נוטים להתחיל בגיל הילדות המוקדמת או בגיל ההתבגרות. אבל הם עלולים להופיע ולהתרחש בכל עת.

בעיות שינה ובעיות עיבוד חושיות

בעיות שינה שכיחות בקרב ילדים ומתבגרים עם אוטיזם ועשויות גם כן להשפיע על מבוגרים רבים. כמו כן, לאנשים רבים עם אוטיזם יש תגובות יוצאות דופן למידע חושי. הם מתקשים לעבד ולשלב מידע חושי, או גירויים, כגון מראות, ריחות וצלילים, טעמים ו / או התנועה. הם עלולים לחוות גירויים רגילים לכאורה בצורת כאב, דבר לא נעים או מבלבל.

רגישות יתר

חלק מאלה עם אוטיזם הם בעלי רגישות יתר לצלילים או מגע. דוגמה לרגישות יתר תהיה חוסר יכולת לסבול ללבוש בגדים, מגע או להיות בחדר עם תאורה רגילה. ויכול לכלול חוסר תגובה כאשר קוראים בשמו.

נטייה לאכול דברים שאינם מזון

אכילת דברים שאינם מזון היא חלק נורמלי של ההתפתחות בגילאי 18 עד 24 חודשים. עם זאת, ילדים ומבוגרים עם אוטיזם ולקויות התפתחותיות אחרות לפעמים  ממשיכים לאכול פריטים כגון  לכלוך, חימר, גיר או צבע. מסיבה זו, חשוב לבדוק רמות גבוהות של עופרת בדם במי שבהתמדה מכניס אצבעות לפה או מכניס חפצים שעלולים להיות מזוהמים עם הרעלן.


לי יש את הכלים להפחית את הסימפטומים ולסייע לכם להתמודד עם האוטיזם

דוד גרושקו מומחה לטיפול באוטיזם, מטפל בהומאופתיה - 052-3780939

 

לייעוץ ראשוני